TABLOLAR (SCHEDULES) NEDİR?
Tablolar (Schedules), bina modelinizden elde edilen bilgilerin tablo halinde temsilidir.
Bu bilgiler genellikle yapı elemanlarınız, bileşenleriniz ve diğer mimari parçalarınız hakkındadır ve bunları sık sık listeleme ihtiyacı duyarız. Örneğin, projede kaç kapı ve pencerenin yerleştirildiğini, bunların ne tür olduğunu veya her kattaki duvarların, döşemelerin malzemesinin ne olduğunu görmek istediğimiz odaları masa formatında düzenlenmiş olarak görselleştirmemiz gerekiyor. Tabloları kullanarak inşaat belgeleri oluşturmak daha doğru ve çok daha hızlıdır.
Projenin odalarını her seviyede temsil edebileceğimiz bir oda tablosu oluşturalım. Documentation sekmesinden Schedule'u tıklayarak Define schedule'u seçin.
İlk olarak, Schedule creation iletişim kutusunda disiplini seçin. Mimari, iç mimari veya çevre/dış mekan unsurlarından bir tablo oluşturmak istediğimizi bu şekilde belirliyoruz.
Türlerden, tabloyu oluşturmak istediğimiz öğeyi seçin.
Disiplin listesinden Mimari Elemanları, ardından Türlerden Oda ve Alanı seçelim.
Geçerli tablonun parametre seçenekleri, özel tabloların oluşturulabileceği iletişim kutusunun ortasında bulunabilir. Bu özellikler programda varsayılan olarak bulunur.
TABLO SÜTUNLARINI GİZLE
Tabloda belirli bir parametreye ihtiyacımız yoksa onu silmemize gerek yoktur, sadece görünürlüğünü kapatabiliriz. Görünür başlığının altında, içinde onay işareti bulunan brakete tıklayın; bu, sütunun görünürlüğünü kapatacaktır. Bu durumda, gizli parametre, yine de onun bir parçası olmasına rağmen tabloda görünmeyecektir: Örneğin, biz göremesek bile, çizelge yerleştirme sırasında bu parametreye göre sıralanabilir.
YENİ BİR TABLO OLUŞTURMA
Yeni bir tablo oluşturmak için New'e tıklayın ve ardından tablonun adını yazın. Bu iletişim kutusunun ortasında BIM parametrelerinin genel özelliklerini, hesaplanan değerlerini ve ana gruplarını buluyoruz. Çalışmak istediğiniz özelliklerden veya miktarlardan birini seçin.
Aşağıdaki listeden çizelgeye parametreler ekleyerek devam edelim. Bir parametre seçin, yanındaki düğmeye tıklayın (ok sağı gösteren). Bunu yaptığınızda parametre, tablonun bir parçası olarak sağ taraftaki tabloda görünür.
General Properties kategorisinden Kat, Oda adı, Oda numarası ve odanın malzemelerini seçiyoruz. Başka bir parametrenin kategorisine tıklayın, Calculated values kategorisini seçin ve aşağıdaki listeden Gross area'yı ekleyin.
Sağdaki tablo artık yeni tablonun içeriğini göstermektedir. Burada parametreleri listede yukarı veya aşağı taşıyabilir, hatta silebiliriz. Parametreler ayrıca yeniden adlandırılabilir.
TABLO ŞABLONUNU BAŞKA BİR PROJEYE YAPIŞTIRIN
Bilgisayarınızdaki yeni tabloyu diğer tüm projeler için kullanmak istiyorsanız, Project Navigator'de buna sağ tıklayın ve ardından beliren menüden Save as global'i seçin. Şu andan itibaren, bu tablo daha fazla kullanım için programda mevcut olacaktır. Elbette bu sadece tablo şablonunun aktarılması anlamına gelir, mevcut projenizin verilerini taşımaz. Bunun yerine, herhangi bir yeni projede, tablo o projenin unsurlarını listeleyecektir.
Tabloyu ilk olarak istenen formatla çizime yerleştirmek iyi bir uygulamadır, çünkü Save as global komutunu seçtiğinizde program, tablo yerleştirilmeden önce ayarlanmış olan formatlama ayarlarını da kaydeder.
BAŞKA BİR KULLANICININ TABLOSUNU DIŞA AKTAR
Tablo şablonu bir XML dosyasına kaydedilebilir ve bu iki amaca hizmet eder: Tablo şablonunu her proje için kullanılabilir hale getirmeden başka bir projede kullanabiliriz ve ayrıca onu başka bir kullanıcıya gönderebiliriz.
Project Navigator'de tabloya sağ tıklayın ve ardından Export'a tıklayın. Save as iletişim kutusunda dosya adını girin ve ardından Save düğmesine tıklayın.
İÇE AKTARMAYI PLANLA
Bir meslektaşınız tarafından oluşturulan ve size şablon dosyası olarak gönderilen bir tabloyu kullanmak isterseniz ne olur? Tablo oluştururken iletişim kutusunda Import düğmesine tıklayın. Daha sonra içe aktarmak istediğiniz XML dosyasını seçin ve ardından OK düğmesine tıklayın. İçe aktarılan tablo şablonu programda görünür.
YERLEŞİMİ PLANLAYIN
Bir tabloyu yerleştirebileceğiniz iki konum vardır. Seçeneklerden biri Documentation sekmesi / Schedules grubu / Placing Schedule komutunu kullanmaktır. Diğer seçenek ise Schedules alt kategorisi altındaki Project Navigator'den tabloyu seçmek ve basitçe çizime sürüklemektir.
TABLOYU BİÇİMLENDİRMEK
Formatting schedule iletişim kutusu çok düzeyli sıralama ve gruplama seçenekleri sunar. Tablonun içeriği çeşitli şekillerde düzenlenebilir: üstbilgiler, altbilgiler ve genel toplamlar ekleyebilirsiniz. Çalışma sırasında tasarım aşamalarını kullanıyorsak, aşamalara göre de tabloyu görüntüleyebiliriz.
Her örneği maddeleştir seçeneği kapalı moddaysa kapılar, pencereler ve aynı boyuttaki diğer öğeler aynı satırda özetlenecektir.
İletişim kutusunun altındaki OK düğmesine tıklayın ve tabloyu kat planına yerleştirin.
Tabloda düzenleyebileceğiniz alanlar vardır. Bir alanın düzenlenebilir olup olmadığı, tablonun türüne bağlıdır. Geçerli olarak düzenlenebilir parametre mavi ile işaretlenmiş alanlarla gösterilir. Tabloya tıklayın, ardından mavi alana tıklayın ve içeriği düzenleyin.
BİR TABLOYU GÜNCELLEME
Tablolar tasarım süreci sırasında herhangi bir zamanda oluşturulabilir ve yerleştirilebilir. Projenin zamanlamanın verilerini etkileyecek şekilde değişmesi durumunda tablo otomatik olarak güncellenir.
Otomatik güncelleme, Dokümantation sekmesi / Schedules / Schedule Automatic Update komutunu kullanarak özelleştirilebilir.
Tabloların otomatik olarak güncellenmesi büyük modeller için zaman alıcı olabilir ve yalnızca proje bunu gerektiriyorsa etkinleştirilmelidir.
TABLODA HÜCRE DÜZENLEME
Yerleştirdiğimiz tablolar, projenin model bilgilerinin tablo halindeki gösterimleridir, dolayısıyla çizelgeler her zaman modeldeki değişiklikleri yansıtır.
Bu aynı zamanda tam tersi için de geçerlidir: Yerleştirilen Programın hücrelerine tıklandığında hücrelerin içeriği düzenlenebilir ve değişiklik, verilen öğe üzerinde hemen görünür hale gelir.
Her satırın başındaki büyüteç simgesine tıklandığında program, verilen öğeyi kat planında görüntüler.
Üzerinde mavi işaretlerin bulunduğu tüm alanlar, tabloya tıklanarak düzenlenebilir.
AYRI BİR PENCEREDE PLANLAYIN
Tabloyu ayrı bir pencerede açmak mümkündür. Bu özellikle iki monitörümüz varsa kullanışlıdır; birinde model bulunurken diğerinde tablo gösterilebilir.
Documentation sekmesi / Schedules / Display schedule in window komutunu seçin. Bu görünümde mevcut alanları da düzenleyebilirsiniz.
TABLONUN EXCEL TABLOSU OLARAK KAYDEDİLMESİ
Yerleştirilen planı bir Excel tablosunda açmak veya kaydetmek için Documentation sekmesi / Schedules / Save to Excel komutunu seçin ve Excel'de görüntülemek istediğiniz çizimdeki tabloya tıklayın.
Bu komuta başka bir yerden de ulaşılabilir: farenin sağ tuşuyla tabloya tıklayın ve beliren menüden Save to Excel'i seçin.
Comments